Thursday, April 9, 2009

Aku Ingin KAYA Bukan KAYAP

Tiba-tiba hati tergerak untuk mendapatkan informasi mengenai penyakit kayap. Terus terang, malam ini merupakan kali pertama aku dengar nama penyakit ini. Itu pun daripada perbualan denagn rakan-rakan sebentar tadi. Dan pada anggapan ku mungkin ini hanyala penyakit di semenanjung saja hehe . Maaf.. mungkin bunyi nya agak bersifat kenegerian tapi itulah hakikatnya kadang sesetengah penyakit hanya di hidapi oleh orang dikawasan tertentu kerana mungkin faktor geografi , fizikal dan cara hidup itu sendiri.

Kayap atau shingles menurut sumber daripada Kementerian Kesihatan Malaysia merupakan penyakit disebabkan oleh sejenis virus Herpes Zoster. Ia menyerang mereka yang mempunyai immuniti badan yang rendah spt baru sembuh dari penyakit/pembedahan, kencing manis, golongan berusia, pesakit AIDS dll. Ia akan membentuk gelembung merah pada badan yang tertumpu ke bahagian badan tertentu mengikut pembahagian saraf yang terasa pijar dan sakit. Apabila ia sembuh selalunya akan meninggalkan parut.

Sebenarnya info ni aku cari setelah aku sendiri disyaki mengalaminya. Penyakit ini menyerang di bahagian pinggang bermula dari tompokan kecil sehinggala melarat menjadi besar. Pada mulanya aku menganggap ia hanyalah alahan biasa-biasa sahaja kerana dalam beberapa hari terakhir ini boleh dikatakan hampir tiap malam aku menghadiri jamuan makan malam yang menghidangkan menu2 yang aku sendiri tidak pasti dibuat daripada apa. Dan kebiasaannya PEMBAZIRAN tidak akan berlaku jika makanan terhidang di depan mata aku hehe. Namun jika mengenang kisah hidup ku, boleh dikatakan aku ini antara mereka yang terlahir cukup istimewa ke dunia ini kerana bebas daripada segala jenis alahan terhadap apa jua makanan. Ini berarti penyakit yang aku alami sekarang kemungkinan besar adalah penyakit kayap??!

Tetapi berdasarkan punca2 kepada penyakit ini, sebelum ini aku tidak pernah sakit atau menjalani pembedahan. Setakat ini aku juga bebas daripada menghidap kencing manis. Aku juga bukan la daripda golongan berusia (atau mungkin ini hadiah lewat yg aku dapat utk hari jadi yang ke-24). Dan yang paling penting keterunaan ku belum diserahkan kepada mana-mana pihak (dalam konteks ini sila abaikan permainan tangan sendiri) jadi kemungkinan menghidap penyakit kayap kerana AIDS itu adalah satu dalam sejuta untuk aku.

Yang paling penting, jika penyakit kayap ini tidak dirawat secepat mungkin dan dibiarkan merebak keliling pinggang, maka pinggang akan PUTUS!!! Dan boleh membawa maut (kalau pinggang suda putus sangat ajaib la kalau masi boleh hidup kan).

6 comments:

aKu™ sAi said...

hahah.... ko ni lawak gl... ko kn kayap ka kayakap??? baa.... ati2...ko... pg mintak cek sana ospitalll....

Ashley Ian said...

yo iwan.ko sudah p jumpa doktor ka ni? Bgs ko p cepat2 tkt nnt melarat pula.Mcm pais kena tu kan? sia pun baru tau jua pasal ni penyakit.Makanya kau kena puasa air berperatus lah ni iwan.hahaha mainan tangan arr.

yan yan said...

eeeee..pg cek hospital cepat!!

Freeviolence said...

ada cerita2 di kg bilang "kaya sudah si ewan di kl". dgr ja cerita tu, aku trus jadi hero membetulkan situasi.. macik bukan kaya tapi kayap.. ooooo kata macik2 kita di kampong hahahaha

Mijul Mojas said...

kalau di kg saya istilah orang tua di kampung saya penyakit tu di kenali sebagai semaei....sy prnh kena wan tapi sy dpt atasi...mula d bawah dada...2 ari ja trus melarat...tapi nenek saya letak kapur sirih...benda tu jadi kering tapi tidak ble letak lama sap kapur sirih makan isi yang mati...jadi kesan akan ada lubang....tapi seminggu ja baik...sempat melarat besar duit syiling 50sen 3 tompok....

ko ok sdh???

azhantahir said...

ko pg la berendam kt laut mati..insyaAllah sembuh..kumpul duit dr skrang..tp ia kan, kalo suda kumpul2 tp pggang dh putus nda sempat juga mau prgi bercuti..err..berubat di laut mati..